Formel debat
Debat
Tid: 1-2 timerDeltagere: 8-30Udstyr: SkriveredskaberForberedelse: Find diskussionsemner
Med denne øvelse bliver deltagerne introduceret til argumentation. Øvelsen udspringer af oplægget i øvelsen 'Hvad gør kunst på hospitaler?', men du får også et par forslag til, hvordan du ellers kan bygge debatøvelsen op.
Formålet er, at dine elever prøver kræfter med argumentation og topik inden for et ufarligt emne, hvor der stadig er masser gode vinkler og argumenter for og imod.
Tag gerne udgangspunkt i deres hverdag, så bliver det mere vedkommende og lettere at udvikle argumenter.
Eleverne kan fx debattere:
- For/imod skoleuniform på alle skoler i Danmark
- For/imod studenterkørsel
- For/imod at møde i skole kl. 8 om morgenen
- For/imod at faren følger datteren op ad kirkegulvet
- For/imod egenbetaling ved besøg hos lægen
- For/imod brug af skærme i grundskolen.
Del først eleverne op i grupper af 4-5 personer. Herefter deler du grupperne ind i for- og imod-grupper.
Gør det tydeligt for dem, at man ikke nødvendigvis personligt skal være enig med sit tildelte standpunkt – tværtimod kan det være en fordel for øvelsen at skulle argumentere for noget, man ikke selv mener.
Hver gruppe skal skrive en tale, hvor de argumenterer for deres standpunkt.
Til slut skal de finde en talsperson, der holder talen for resten af holdet.
Når alle grupper har holdt deres taler, kan I eventuelt slutte af med en mere åben debat og/eller en snak om, hvilke argumenter, der var stærkest.
Indled gerne øvelsen med at sætte scenen, så det bliver lidt dramatiseret – her går vi ud fra skoleuniformseksemplet:
“Der er stormøde for alle skoleelever i Danmark. Repræsentanter for landets elever er samlet, fordi det skal besluttes, om alle elever fremover skal bære skoleuniform hver dag i skolen.
Du og din gruppe vil nu gøre alt for at overbevise de andre om, at I har ret.
I skal derfor skrive en kort tale om, hvorfor det er så vigtigt og fuldstændig afgørende for landets børn og unge, at der bliver indført/ikke bliver indført skoleuniformer på alle skoler.
Måske er I ikke enige i standpunktet i virkeligheden, men find alle de gode argumenter frem og forestil jer, hvordan I ville skrive jeres tale, hvis det faktisk var jeres egen holdning.”
Eleverne kan blive inspireret af forskellige topiske udgangspunkter, fx:
- Økonomi
- Miljø
- Etik
- Æstetik
- Religion
- Kultur
- Sundhed
- Individ
- Samfund.
Læs mere om topik i fagartiklen om argumentation af Christina Pontoppidan.
For øvede
Kombinér evt. debatøvelsen med, at eleverne skal bygge deres tale op over de fem partes – eller taleskrivningens fem faser:
- Inventio – Find stof til talen
- Dispositio – Strukturér talen
- Elocutio – Arbejd med sproget
- Memoria – Husk talen
- Actio – Hold talen.
Du kan læse meget mere om de fem partes, og få gode råd til hver fase under Tips til din tale.