Øvelser

Her finder du masser af øvelser, du kan bruge som underviser – eller som kommende taler. Undervisningsmaterialet er udviklet i samarbejde med retorikere og fagfolk fra scenekunstens verden.

God fornøjelse.

Taleværksted

Begejstrede minitaler

I denne øvelse kommer eleverne omkring alle de fem retoriske partes med afsæt i en kort præsentation af dem selv og noget, der begejstrer dem.


Tid: 5-15 minutterDeltagere: 2-20

Analyse af taler

Skema til retorisk analyse

Denne oversigt kan give overblik over elementerne i en retorisk analyse. Man kan arbejde med hele skemaet eller blot dele af det.


Tid: 45–60 minutterDeltagere: 2–20

Historiefortælling

Fra dagligdag til eventyr

Giver en oplevelse af at kunne folde en historie ud, så den går fra det banale til det fantastiske. Træner deltagernes kreative fortælleevne og skaber en tryghed, da fortællingen stadig foregår i et trygt rum.


Tid: 45-60 minutterDeltagere: 9-27

Taleværksted

Gør det selv-feedback

Øvelsen her gør deltagerne bevidste om deres egne stærke og svage sider - og ikke mindst deres ubevidste tendenser. Det er med revision, man virkelig bliver bedre og lærer at arbejde grundigt med taler såvel som tekster.


Tid: 30-60 minutterDeltagere: 2-10

Historiefortælling

Historiesafari

Hvor skal man lede, når man er på jagt efter de personlige historier? Denne øvelse handler om at finde historier, som eksempelvis kan bruges i en tale.


Tid: 30 minutterDeltagere: 4-30

Taleværksted

Hjemstavnstaler

Hvor er du fra? Denne øvelse er god, fordi den er let for deltagerne at gå til – og den får dem i gang med at tale.


Tid: 30-60 minutterDeltagere: 2-10

Retorikhistorie

Landkort over genrer

En kombination af læreroplæg og elevøvelser. Formålet er, at lære eleverne at skelne mellem de genrer, de møder i deres hverdag med udgangspunkt i Aristoteles’ tre talegenrer: den epideiktiske, den deliberative og den forensiske.


Tid: 20-30 minutterDeltagere: 4-20

Historiefortælling

Men pludselig… men heldigvis!

En fortælling bliver hjulpet godt på vej af nogle helt faste sætninger. Denne øvelse hjælper med at give fortællinger struktur.


Tid: 20 minutterDeltagere: 4-20

Historiefortælling

Samtalesalon

Samtalesaloner skaber givende og ofte overraskende meningsudvekslinger. Og så er det en perfekt måde at lære hinanden bedre at kende!


Tid: 15-30 minutterDeltagere: 4-50

Historiefortælling

Sanseresearch

Vækker deltagernes sanser, hvilket kan inspirere dem til at sætte sving i flere sanser i deres historier - og dermed også i deres taler.


Tid: 10 minutterDeltagere: 2-30

Retorikhistorie

Snup det skønne

Hvordan kan man lade sig inspirere af dygtige talere? Øvelsen her hjælper på vej.


Tid: 45-60 minutterDeltagere: 4-20

Historiefortælling

Sted – person – problem

En sjov øvelse, der tvinger spøjse fortællinger frem ved at arbejde med tilfældige steder, personer og problemer. Den kan bruges både som introduktion til de uprøvede eller som en sjov udfordring til de erfarne.


Tid: 10-30 minutterDeltagere: 2-10

Historiefortælling

Væk fortællelysten

Væk fortællelysten og skab et trygt rum for deltagerne. Kvaliteten af fortællingerne er underordnet, det vigtige er her at få munden på gled.


Tid: 10-20 minutterDeltagere: 4-50

Taleværksted

X er bedre end Y

Denne øvelse kan give indblik i, hvordan man kan strukturere en tale, og samtidig er det en god måde at åbne op for dét at holde tale.


Tid: 30-60 minutterDeltagere: 2-10

Retorikhistorie

Etos-, patos- eller logosbriller

Øvelsen kan lære eleverne at genkende, hvordan Aristoteles’ tre appelformer etos, patos og logos kommer til udtryk i for eksempel en politisk tale.


Tid: 45-60 minutterDeltagere: 4-30

Debat

Flyt stemmer! (for øvede)

Formålet med denne øvelse er at gøre det visuelt tydeligt for eleverne, hvordan retorik og sprog kan flytte stemmer.


Tid: 2-4 timerDeltagere: 8-30

Analyse af taler

Forsvar appellen

Formålet med øvelsen er at diskutere og vurdere samspillet og balancen mellem de tre appelformer i taler af forskellige genrer.


Tid: 60-80 minutterDeltagere: 4-30

Debat

Fra kamp til kammertone

Illustrerer hvordan afbrydelser og udenomssnak kan forplumre debatten og dermed ikke gør nogen klogere. Og så viser øvelsen, hvad man kan gøre for at få en debat, der virker oplysende for både deltagere og tilhørere.


Tid: 60-90 minutterDeltagere: 4-30

Krop og stemme

Fremfør en tekst i hopla

Hjælper deltagerne med at finde sig tilpas i at skulle tale foran andre. Skaber desuden en uformel og fjollet stemning i undervisningen.


Tid: 15 minutterDeltagere: 4-30

Krop og stemme

Fri snak versus oplæsning

Denne øvelse handler om at illustrere forskellene på oplæsning og dynamisk hverdagstale.


Tid: 30-40 minutterDeltagere: 4-30

Taleværksted

Gæt en ghostwriter

Mine eller dine ord? Her skal deltagerne agere logografer - taleskrivere - for hinanden og senere gætte, hvem der står bag den tale, de skal holde.


Tid: 1-2 timerDeltagere: 4-20

Analyse af taler

Genrehjulet

Øvelsen kan give deltagerne forståelse for de tre talegenrer og hvilke virkemidler og appeller, der hører sig til hver genre.


Tid: 20-40 minutterDeltagere: 4-20

Debat

Giraffen i rummet

Kan man slippe godt fra en højst upopulær beslutning ved at bruge redelig og saglig argumentation? Øvelsen her viser, hvordan logisk modargumentation kan værne mod et hårdt, patos-båret angreb.


Tid: 20-40 minutterDeltagere: 4-30

Analyse af taler

Grib nuet

Formålet med øvelsen er at diskutere, hvad det gør ved en talers troværdighed og gennemslagskraft, at taleren formår at ”gribe nuet”.


Tid: 40 minutterDeltagere: 4-20

Krop og stemme

Hold din vens tale

I denne øvelse skal eleverne arbejde med at formidle en anden persons tekst.


Tid: 1 timeDeltagere: 4-10

Krop og stemme

Hold øjenkontakten

Øjenkontakt i længere tid er uvant, men det er et godt redskab, når man vil skabe kontakt til sit publikum eller samtalepartner.


Tid: 10 minutterDeltagere: 2-30

Krop og stemme

Improviseret interview

Her bliver eleverne sat til at tænke hurtigt og kreativt. Det træner evnen til at tilpasse sig situationen og "være på", samtidig mindsker øvelsen nervøsiteten for at skulle tale.


Tid: 15-60 minutterDeltagere: 4-16

Debat

Kæmp om vinklen

Topikken er en antik metode til at fremskaffe stof og argumenter om et givent emne. Øvelsen her illustrerer, hvordan man kan argumentere ud fra en bestemt topos, og den viser, at nogle topoi virker mere overbevisende end andre, selvom man måske argumenterer for det samme.


Tid: 10-20 minutterDeltagere: 6-10

Analyse af taler

Karismatisk eller komisk?

Hvordan påvirker kropssprog og stemmeføring en talesituation? Øvelsen her zoomer ind.


Tid: 30-60 minutterDeltagere: 4-20

Debat

Kender du (debat-)typen?

Denne øvelse er et supplement til andre debatøvelser. At give eleverne en slags ”rolle” kan både give en ny dynamik, og det kan afhjælpe eventuel nervøsitet ved at gøre talerrollen lidt mindre personlig for eleven.


Tid: 10-30 minutterDeltagere: 2-20

Analyse af taler

Klip en tale, hug et argument

Øvelsen her giver et indblik i, hvor vigtig en tales opbygning er. Piller man ved rækkefølgen i en tale, kan argumentationen måske få nyt liv eller et nyt forløb, der i sidste ende står stærkere.


Tid: 30 minutterDeltagere: 4-20

Taleværksted

Lad dig forstyrre (for øvede)

Her er forstyrrelse og afbrydelse din ven. Deltagerne lærer at håndtere forstyrrelse og afbrydelser, når de holder taler og være både fysisk og mentalt til stede i rummet, gribe nuet og bruge det til egen fordel - det man i retorikken kalder brug af kairos.


Tid: 20-60 minutterDeltagere: 5-20

Taleværksted

Leg med indledninger

Formålet her er at se, høre og opleve, hvilke muligheder der er med forskellige former for afsæt til en tales indledning.


Tid: 45-60 minutterDeltagere: 4-20

Taleværksted

Logograferne

Her kan deltagerne få forståelse for forskellen på mundtligt og skriftligt sprog og blive hyperopmærksomme på andres udtryk, når de skal arbejde som logografer - taleskrivere.


Tid: 2-3 timerDeltagere: 4-12

Taleværksted

Manuskriptteknikker

Øvelsen handler om at øve forskellige manuskriptteknikker og er et supplement til andre øvelser, hvor deltagerne skal skrive og holde taler.


Tid: 10-30 minutterDeltagere: 1-30

Taleværksted

Ordet i, til og fra munden

Her skal der produceres taler ud fra et mundtligt udgangspunkt frem for et skriftligt for at skabe et talevenligt sprog. Øvelsen kan øge forståelsen af forskellen mellem mundtligt og skriftligt sprog.


Tid: 1-2 timerDeltagere: 4-10

Krop og stemme

Powerpose

Powerpose er en nem parathedsøvelse, der er rigtig god at lave, inden man “går på”. En powerpose kan give fornemmelsen af selvsikkerhed, og så giver den en god kropslig basis for grounding og vejrtrækning.


Tid: 10 minutterDeltagere: Ubegrænset

Krop og stemme

Proppen i munden

Her får I aktiveret det vigtigste artikulationsorgan - tungen - og får åbnet munden godt op, så artikulationen bliver tydelig.


Tid: 5-10 minutterDeltagere: 1-30

Debat

Retorik i hverdagen

Får snakken om argumentation i gang og viser, at argumentation også eksisterer i hverdagen.


Tid: 6-30 minutterDeltagere: 6-20

Analyse af taler

Retorisk analyse – live

Retorik og retorisk analyse i hverdagen - her får deltagerne en forståelse for, at retorisk analyse kan bruges i alle situationer.


Tid: Ekskursion + 2 timerDeltagere: 4-20

Analyse af taler

Situationsfornemmelse som skattefar

Det, der er passende at sige i en tale, er altid bestemt af konteksten. Øvelsen her zoomer ind på begrebet kairos.


Tid: 30-60 minutterDeltagere: 4-20

Analyse af taler

Sprogblomster

Elocutio betyder udsmykning af sprog. Her dykker vi helt ned i sproget for at få øjnene op for sproglige virkemidler og for forskellen mellem mundtligt og skriftligt sprog.


Tid: 45-60 minutterDeltagere: 4-30

Krop og stemme

Stå som Obama

Inspireret af Obamas gode kropsholdning på en talerstol er denne øvelse en gennemgang af hele kroppen for at finde frem til den gode kropsholdning.


Tid: 10-15 minutterDeltagere: Ubegrænset

Taleværksted

Tale med benspænd

I denne øvelse skal deltagerne arbejde aktivt med at bruge forskellige virkemidler og gøre det til en naturlig del af deres taleskrivning og ideudvikling.


Tid: 1-2 timerDeltagere: 4-12

Taleværksted

Talepuslespil

Frem med saksen. Et manuskript i småbidder kan give forståelse for, at en tale ikke nødvendigvis skal ses som en lang tekst, men består af selvstændige dele med forskelligt formål.


Tid: 60 minutterDeltagere: 4-20

Analyse af taler

Undskyld, jeg beklager

Formålet med øvelsen er at vurdere og diskutere etos og persona-konstruktion i to kendte apologier - altså taler hvor man undskylder.


Tid: 30-40 minutterDeltagere: 4-20

Debat

Uskiksbingo (for øvede)

Bingo! Et lille spil, der bringer deltagernes analytiske evner i spil og viser, at argumentationslære kan bruges i hverdagen, f.eks. når man ser tv-programmer.


Tid: 30-40 minutterDeltagere: 4-20

Krop og stemme

Visualisering

Når talesituationer er forbundet med nervøsitet, kan det hjælpe at lave denne visualiseringsøvelse og blandt andet spørge sig selv: hvad er det værste, der kan ske?


Tid: 5-15 minutterDeltagere: 1-20

Historiefortælling

Den dramatiske rejse

Arbejd her med at finde frem til personlige fortællinger, som har et indbygget problem. Det vil kunne lede videre til en mere overordnet snak om struktur og forløb i fortællinger.


Tid: 20 minutterDeltagere: 4-32

Taleværksted

Det gode publikum

Hvordan agerer det gode publikum? Øvelsen her viser, hvor stor indflydelse publikum har på taleren og talens succes. Og så kan den hjælpe med at etablere et trygt rum og en lyttende kultur.


Tid: 15 minutterDeltagere: Ubegrænset

Taleværksted

Efteraben

Her kan deltagerne få udvidet deres repertoire af retoriske virkemidler og forståelse af, hvordan forskellige virkemidler er dominerende i forskellige genrer.


Tid: 60-90 minutterDeltagere: 2-10

Retorikhistorie

Er du en retorisk medborger?

Her bliver deltagerne bevidste om, begrebet retorisk medborgerskab - både i deres egen fortid og fremtid.


Tid: 45-60 minutterDeltagere: 4-30

Historiefortælling

Fælles og forskellig

Her introduceres eleverne stille og roligt til det at fortælle. Øvelsen egner sig fint i starten af et forløb, hvor deltagerne endnu ikke kender hinanden så godt.


Tid: 15-30 minutterDeltagere: 4-30

Taleværksted

Feedback-feedback

Denne øvelse er god til at træne evnen til at give god feedback, uden at nogen ”står for skud”, og den giver anledning til at diskutere feedbackpraksis med et faktisk udgangspunkt.


Tid: 20-30 minutterDeltagere: 4-30

Taleværksted

Feedbackbreve

Her “tvinges” alle elever til at give feedback, og hver taler får sin feedback med hjem, hvor man kan læse den igennem grundigt – i modsætning til den mundtlige feedback som kan være glemt, så snart den næste taler har været på.


Tid: 10-30 minutterDeltagere: 4-30

Taleværksted

Fokuseret feedback

Her lærer deltagerne at give mere konkret og fokuseret feedback.


Tid: 5-30 minutterDeltagere: 4-30

Historiefortælling

Fortæl om dengang, du…

Med de rette spørgsmål kan denne øvelse rette deltagernes opmærksomhed mod de personlige historier.


Tid: 30-60 minutterDeltagere: 4-30

Historiefortælling

Fortællinger i taler

Formålet med øvelsen er at få træning i at tænke fortællinger ind i sin tale.


Tid: 30-60 minutterDeltagere: 4-30

Historiefortælling

Fortællinger med indspark

Øvelsen træner deltagerne i at improvisere, mens de fortæller, og øger fokus på, at der er et publikum, der lytter.


Tid: 20 minutterDeltagere: 4-30

Debat

Hvad gør kunst på hospitaler?

Denne debatøvelse tager udgangspunkt i en konkret debat i det offentlige rum og har til formål at lære eleverne at arbejde med at se en sag fra flere vinkler.


Tid: 30-45 minutterDeltagere: 2-30

Retorikhistorie

Hyld, hyld, hyld!

Festlig øvelse hvor eleverne på kort tid skal holde en hyldesttale om enten en person, en ting, et begreb, en by eller et dyr.


Tid: 30-45 minutterDeltagere: 2-20

Taleværksted

Ultra kort – ultra langt

Formålet med denne øvelse er at gøre eleverne opmærksomme på, hvordan de kan arbejde med sproglig udfoldelse - også kaldet elocutio - ud fra monumenter eller skulpturer på skolens område.


Tid: 15-20 minutterDeltagere: 2-30

Taleværksted

Brainstorm med bogstav-benspænd

Ved i fællesskab at lave brainstorm ud fra bestemte bogstaver opstår der hurtigt et stort, fælles kartotek over alverdens tanker og ideer. Et godt afsæt for at starte taleskrivningen.


Tid: 20-30 minutterDeltagere: 4-30

Debat

Adams æbler

Argumentation foregår ikke kun gennem det talte sprog. Øvelsen her viser, hvordan man kan bruge objekter til at argumentere og illustrere eksempler med.


Tid: 30-40 minutterDeltagere: 4-30

Debat

Argumentér for og imod

Giver erfaring med at formulere og strukturere argumenter i en sammenhæng. Dette er en klassisk retorikøvelse med uendelige variationsmuligheder.


Tid: 2-3 timerDeltagere: 4-30

Debat

Argumentmodellen

Øvelsen her sætter krop på tankegangen i Stephen Toulmins argumentmodel.


Tid: 10-30 minutterDeltagere: 4-30

Krop og stemme

Badebolden

Denne øvelse træner det naturlige, dybe åndedræt, der understøtter stemmen. Øvelsen er også god mod nervøsitet!


Tid: 5-10 minutterDeltagere: Ubegrænset

Debat

Bag fjendens linjer

I denne øvelse skal deltagerne øve sig i at lave gendrivelser mod modstanderens potentielle argumenter.


Tid: 60-90 minutterDeltagere: 4-30

Debat

Betalingsring eller miljøzone?

Terrorist eller frihedskæmper? Der findes ikke ”nulsprog”. Sproget påvirker vores måde at opfatte ting på, og denne øvelse synliggør sprogets magt.


Tid: 10-20 minutterDeltagere: 4-30

Krop og stemme

Buddhisten

En af de øvelser, der kan det hele: buddhisten varmer stemmen og kroppen op, øver dig i at bruge din mave og træner stemmens klang, så den lyder af mere!


Tid: 5-15 minutterDeltagere: Ubegrænset

Krop og stemme

Chokoladeskildpadden

Denne øvelse træner stemmen, så du bruger "maven" og ikke "halsen", når du taler.


Tid: 5-15 minutterDeltagere: Ubegrænset

Debat

Den topiske strateg

Her kan man lære at tænke i kontekster og at målrette sin argumentation ved hjælp af topikken.


Tid: 1,5-2 timerDeltagere: 4-30

Krop og stemme

Ensomme vokaler

Denne øvelse reducerer mumleri og giver dig en klar udtale!


Tid: 5-10 minutterDeltagere: 4-30

Taleværksted

Gobelin som idegenerator

Det kan være svært at finde et godt taleemne, men inspirationen kan komme mange steder fra. Brug kunstneren Bjørn Nørgaards gobelin og visuelle univers som en kreativ brainstorm-teknik.


Tid: 40-60 minutterDeltagere: 2-20

Taleværksted

Fra klodset til klingende

For at vække elevernes bevidsthed om mundtlige og skriftlige træk skal eleverne i denne øvelse arbejde med at omformulere en meget skriftlig tekst til mere mundtligt sprog.


Tid: 30 minutterDeltagere: 4-30

Taleværksted

Giv kunstværket en stemme

Her skal eleverne prøve kræfter med at være kunstformidlere. Formålet er at gøre eleverne bevidste om det fysiske rum, de holder tale i, og give dem erfaring med faglig formidling.


Tid: 90 minutterDeltagere: 2-20

Historiefortælling

Fortæl med farver

Her kan eleverne finde inspiration i kunstneren Poul Gernes farveunivers til at finde fortællinger fra deres eget liv og derved få erfaring med at lede efter fortællinger og taleemner utraditionelle steder.


Tid: 20-60 minutterDeltagere: 4-30

Krop og stemme

Den gyldne middelvej

Store armbevægelser og tordenrøst eller beskeden gestik og afdæmpet stemmeføring? I denne øvelse arbejder eleverne med fremførelsen af deres tale for at finde frem til en formidling, der understøtter budskabet.


Tid: 15 - 60 minutterDeltagere: 4-30

Krop og stemme

Spørg og du skal få svar

Denne øvelse egner sig godt til elever, der har et færdigt talemanuskript, men savner naturlighed og flow i fremførelsen.


Tid: 15-30 minutterDeltagere: 4-20

Retorikhistorie

Find jeres egen Pnyx

I fællesskab skal eleverne gå på opdagelse på højskolens område for at finde gode steder at holde taler - og dermed trække tråde til antikkens forsamlingspladser.


Tid: 60-90 minutterDeltagere: Ubegrænset

Analyse af taler

Fra biblioteket til Rådhuspladsen

Her skal eleverne træne deres forståelse for situationstilpasning ved at opleve Sarah Rahmehs poetry slam “Jeg kommer fra et land langt væk" i to forskellige situationer.


Tid: 30 minutterDeltagere: 4-30

Taleværksted

Tjekliste til din tale

Hvad skal man egentlig huske, når man skriver en tale? Vi har lavet denne tale-tjekliste med 10 spørgsmål, du kan stille dig selv, når du arbejder med din tale.


Tid: 20Deltagere: 1-20+