Begejstret, neutral, kritisk

Krop og stemme

Tid: 15-30 minutterDeltagere: 3-30Udstyr: Evt. skilte med instrukserForberedelse: Find emner

En legende øvelse, der skaber bevidsthed om, hvordan talerens energi kan smitte af på en præsentation.

Udvælg tre elever, der skal op og stå foran hele holdet.
De tre får nu hver især et tilfældigt – og ikke kontroversielt – emne.
Det kan være emner, I finder på i fællesskab, som skrives på sedler og trækkes fra en skål, eller emner, du har forberedt på forhånd.

Emnerne kan fx være:
rugbrød, duer, biologi, bukser, tegnestifter, paraplyer eller noget andet ‘neutralt’.

Nu skal de tre elever på skift fortælle om deres emne med det benspænd, at de skiftevis skal være henholdsvis begejstrede, neutrale eller kritiske.
Du viser, hvilken stemning de skal præsentere i ved at give dem håndtegn, mens de fortæller:

  • Tommel op – betyder, at de skal præsentere emnet overdrevet begejstret
  • Flad hånd med håndfladen ned – betyder, at de skal fortælle helt neutralt/objektivt om emnet 
  • Tommel ned – betyder, at de skal fortælle om emnet med en meget kritisk tilgang. 

 

Skift løbende mellem talerne, så de taler i cirka 30 sekunder ad gangen.
Sørg for, at de får prøvet alle tre ‘indstillinger’ hver især.

Øvelsen er god til at give energi i lokalet, få eleverne til at tale og samtidig skabe en bevidsthed om, hvilken betydning energi har, når man præsenterer.